Culturele identiteit

architectuur jaarboek

Culturele identiteit

Culturele identiteit is een begrip, waar geregeld discussie over is, ook in de ruimtelijke ordening. Het wordt wel gehanteerd bij landschapsvisies, gebiedsvisies en om cultuurhistorische waardekaarten op te stellen. Culturele identiteit wordt door een stelsel aan krachten gevormd. In het themanummer over culturele identiteit van het tijdschrift Items (nr 3, 2012) bespreekt Dolf Broekhuizen recente publicaties over de identiteit in de gebouwde omgeving van Nederland. Drie besprekingen: ‘In Opdracht’ over zestig jaar percentageregeling beeldende kunst bij Rijkgebouwen, en de wijze waarop de beeldende kunst zich hecht aan plekken in de openbare ruimte. Het befaamde ‘Jaarboek Architectuur in Nederland 2011/2012′ dat in 2012 vijfentwintig jaar bestaat, en waar het begrip ‘Jaarboekkwaliteit’ is uitgevonden. En ‘Nederland, uit voorraad leverbaar’, waarin fotograaf Hans van der Meer de alles doordringende dominantie van fabrieksproducten in het stadsbeeld vastlegt, en directeur Ole Bouman van het NAi dat polemisch brengt.

Publicatie:
Boekrecensies van ‘Architectuur in Nederland – Jaarboek 2011-2012′; ‘Nederland – Uit voorraad leverbaar’, ‘In Opdracht’, in: Items, 2012, nr 3, p. 84-88

Verder lezen: 
Boekbesprekingen over culturele identiteit in Items, nr 3, 2012

 

Dolf Broekhuizen