Scholenbouwatlas is verschenen

Scholenbouwatlas. Verbouwen als nieuwe opgave voor basisscholen en kindcentra (publicatie)

De komende jaren zullen in Nederland honderden basisscholen moeten worden verbouwd. De nood is hoog, want de visies en behoeftes veranderen voortdurend en er is veel achterstallig onderhoud. Voor de meeste schooldirecteuren, teamleden en schoolbesturen is dit een ingewikkelde opgave. De Scholenbouwatlas biedt hulp bij het aanpassen van basisscholen en kindcentra.

Opdrachtgevers kunnen zich aan de hand van de Scholenbouwatlas oriënteren en bepalen welke verbouwmogelijkheid het beste bij hun ambitie past. Dit omvangrijke handboek (320 pagina’s, 12 auteurs, 100 projectpresentaties) geeft een overzicht van actuele verbouwopgaven en toont honderd inspirerende voorbeelden van verbouwingen in Nederland. De Scholenbouwatlas laat zien dat goed verbouwen, waarbij de opgave integraal wordt aangepakt, een slim alternatief is voor nieuwbouw.

-Toegankelijk handboek voor het verbouwen van basisscholen en kindcentra

-Overzichtelijke groepering in themas: onderwijs, kinderopvang, overblijf, gemeenschappelijke ruimte, personeelsruimte, brede gebouw, renovatie en herbestemming

Bekijk hier de Inhoudsopgave en overzichtskaart (pdf 1 MB)

Publicatie:
Dolf Broekhuizen, André Mol (e.a.), Scholenbouwatlas. Verbouwen als nieuwe opgave voor basisscholen en kindcentra, nai010 uitgevers Rotterdam, 2015, hardcover, 320 p, 800 ill., isbn 978-94-6208-196-3 ned
www.nai010.com/scholenbouwatlas

Projecten van onder andere: Herman Hertzberger, Aldo van Eyck, Willem Dudok, Johannes Duiker, Arconiko, Atelier PRO, DAT architecten, Dok architecten, Architecten En En, Frencken Scholl architecten, Van Hoogevest architecten, Inbo, LKSVDD, VDVDP

Auteurs: 
Monique Arkesteijn, Dolf Broekhuizen, Wouter Deen, Michel Geertse, Louk Heijnders, Peter de Jong, André Mol, Frido van Nieuwamerongen, Eireen Schreurs, Frank Studulski, Guido Wallagh, Marco van Zandwijk; met een voorwoord van de staatssecretaris van OCW Sander Dekker

Vormgeving: Ad van der Kouwe, Manifesta
Foto-opdracht: Petra Appelhof, Ben Vulkers

Valorisatie:
De Scholenbouwatlas is een project waarbij beleidsgericht onderzoek, universitair onderwijs en maatschappelijke toepasbaarheid samen komen. Stakeholders en deelnemende organisaties: Atelier Rijksbouwmeester, Technische Universiteit Delft, Ruimte OK, Architectuur Lokaal, Bond Nederlandse Architecten, Primair Onderwijsraad

Reactie:
‘Het is goed dat er veel initiatieven zijn om schoolgebouwen beter geschikt te maken voor het onderwijs van nu. De Scholenbouwatlas is ook zo’n initiatief.’, De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sander Dekker

De Scholenbouwatlas is een voorbeeldproject in de Actieagenda Ruimtelijk ontwerp 2017-2020: Samen werken aan ontwerpkracht van het ministerie IenM en OCW.

Reviews:

PO raad: ‘Dit is een handboek voor het het verbouwen van basisscholen en kindercentra (…): Primair Onderwijsraad, 30 juni 2015

Kindcentra 2020: ‘De atlas laat zien welke ruimtelijke mogelijkheden gebouwen bieden. Casestudies zijn de kern van de Scholenbouwatlas: voorbeelden van de dagelijkse praktijk van verbouwde basisscholen en kindcentra in de Nederlandse gemeenten.’ in: Kindcentra 2020, Huisvestingsvraagstukken Kindcentra 2020, september 2016

De Architect: ‘Als overzicht, naslagwerk en inspiratieboek voor het verbouwen van scholen heeft de Scholenbouwatlas grote waarde.’ in: De Architect, september 2015, p. 24

NBD Biblion: ‘Imposant en instructief hand- en voorbeeldboek voor het bouwen en vooral het verbouwen van basisscholen en kindercentra. (…) Het prachtig vormgegeven boek met talloze inspirerende kleurenfoto’s en plattegronden volgt een methodische opzet (…)  Toekomstbestendig standaardwerk over onderwijs en scholenbouw.’ door NDB Biblion, augustus 2015

Cobouw: ‘Bij de renovatie en vernieuwing van schoolgebouwen ligt nu de nadruk op de brede, integrale benadering ervan.’ in: Cobouw, 1 oktober 2015

English Summary Scholenbouwatlas:
-Scholenbouwatlas is a new publication to assist clients and architects in the alteration and renovation of primary school buildings. Many school buildings are now being renovated in the Netherlands and this publication answers the need for more comprehensive knowledge about the nature of this assignment by providing working examples of renovation projects as well as models for inspiration.
-Design manual. 100 inspiring case-studies. 320 pages, 800 ill.
-Case studies: Herman Hertzberger, Aldo van Eyck, Johannes Duiker, W.M. Dudok, E.F. Groosman, Frank van Klingeren, J. Verhoeven, B.M. den Hollander, MUWI, INBO, DOK architecten, Dat Architecten, Architecten Cie, Onix, Marlies Rohmer, and many other projects 1850-2015

‘The Scholenbouwatlas (School construction atlas) is a handbook for those involved in the construction or modernization of (primary) schools and child care facilities. It offers commissioning clients – usually a local authority working alongside  a school management board – advice on technical matters, process management and participation: how to engage parents ands students. The handbook can be used to identify the approach which will best meet the ambitions and objectives. It lists the aspects to be taken into consideration, and offers a large number of inspiring and best practice examples arranged under relevant headings such as education, childcare, and the ‘school as community resource’ concept.’ (Working Together on the Strength of Design, 2017)

 

Tot stand gekomen met steun van het Atelier Rijksbouwmeester en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

 

Dolf Broekhuizen