Interview over scholenbouw in Nook

Lessen van Openluchtscholen

Wat kunnen we leren van de werkwijzen van de openluchtschool-beweging voor de huidige scholenbouw, in het licht van de corona epidemie? Die vraag staat centraal in een interview met Dolf Broekhuizen, die een boek schreef over deze schoolgebouwen, naar aanleiding van de huidige discussie over binnenklimaat en onderwijsgebouwen. Zet de ramen vaker open, is een advies. Architecten ontwierpen allerlei voorstellen voor venstervormen en dwarsventilatie, om onderwijs met geopende ramen mogelijk te maken. In het interview houdt Broekhuizen een pleidooi voor het inzetten van multidisciplinaire ontwerpteams, bij het ontwerp van schoolgebouwen. Die ontwerpteams zouden kunnen onderzoeken hoe ruimere onderwijsomgevingen gemaakt kunnen worden, waarbij het onderwijsconcept meer verweven is met het gebruik van de buitenruimte.  ‘I hope that being outdoors will become more woven into the educational concept’.

Interview met Dolf Broekhuizen in de nieuwe uitgave van Nook (thema: Air), het tijdschrift van de Brancheorganisatie van Nederlandse Interieurarchitecten, 2021 nummer 2.

Project: Claudia Lagermann interviewt Dolf Broekhuizen in Nook, 2021, 2 (themanummer Air)

Publicatie: CL. Lagermann, ‘Will the coronavirus bring about a revival of open-air schools?’, in: Nook, 2021, nr 2, p. 38-41

Client: Nook, is a publication by the BNI and the AiNB on interior architecture. website: bni.nl

Link to the text: Click here: interview in Nook 2021 (pdf, 1 MB)

Dolf Broekhuizen